יום שישי, 27 במאי 2011

זמן חתונה


בשנות הילדות כששאלו אותי עם מי ארצה להתחתן עניתי כמו כל ילדה טיפוסית עם אבא. בגיל בו הגברים היו רק בנים, חשבתי שאבא שלי הוא הבן היחידי אותו אני יכולה לאהוב באמת, ושאין ולא יהיה עוד בן שכמותו שיאהב אותי בחזרה. בדיעבד מתברר שכאשר הבנות חולמות על אבא כחתן זה נובע מצורך הישרדותי ומהידיעה שאבא שומר ומגן עלינו מפני העולם. אחר כך מתחלף אבא במושאי אהבה אחרים כשבמקביל עולים ומתפתחים בי חלומות על חתונה; איך תראה השמלה. איך יאסף השיער. מי יהיו המוזמנים, ולא פחות חשוב מה יהיה כתוב בהזמנה, כאילו שם משפחה כזה... בגיל עשרים כשאני עומדת תחת החופה עם מי שלימים יהיה האבא של הבנות שלי, החלום מתגשם ורחוק שנות אור מכל מה שאי פעם חלמתי על הערב הגדול בחיי... כשנחזור הביתה כבעל ואישה, כדת וכדין, לספור את הצ'קים שלא כיסו את ההפקה שמלכתחילה לא היתה מי יודע מה גדולה, (התחתנו במסעדה) אני אומר לו ולי בקול ששנינו נשמע ונפנים; אני רוצה להתחתן שוב זה לא כמו שרציתי, מה אתה אומר, שנתגרש ונתחתן מחדש? הוא בחיוך עצבני של אין מצב יאמר לי; אמרתי לך! וישאיר אותי להתרגל לטבעת הנישואים שעוד לא החלטתי על איזו אצבע ובאיזו יד ראוי שתהיה. כבר למעלה משמונה עשרה שנה של נשואים ואני עוד חולמת על פעם שניה.

איזה חתונות יש היום, אה? איזה הפקות איזה הזמנות איזה שמלות...איזה כלות יפות. למות מקנאה!! בכלל היום עם כל חברות ההפקה והקייטרינג, צריך רק זוג שהחליט איי דו אחרי שעוד הצעת נישואים גרנדיוזית יצאה לפועל באויר בים וביבשה ויאללה בלאגן. עם תקציב שלא מבייש עיירה קטנה במיד ווסט, השמיים הם הגבול. וזה עוד לפני שהזכרנו את כל מסיבות הטרום חתונה; עיין ערך בריידל שווארס' ומסיבות רווקים. מצד שני, הפקה גדולה או קטנה תקציב כזה או אחר, מי מאיתנו עם יד על הלב, יצא מהחתונה של עצמו בלי ספקות על שיכול היה להראות אחרת? אולי לא כולם כמוני חולמים על פעם שנייה אבל באמת כולם שלמים עם התוצאה הסופית של איך נראתה החתונה? מצד שלישי כמה זה באמת חשוב כשבפועל אחרי המריבה הראשונה כבעל ואישה כל אחד מבני הזוג שואל אם בחר נכונה את החצי המשלים עד מאה ועשרים.... שששש אנחנו לא מגלים. בכל זאת, כל כך הרבה אנרגיה משקיע הזוג המיועד בהפקת הערב הגדול שאני תוהה לא פעם אם ניתן היה למזער את אחוז המתגרשים אילו היו משקיעים ולו במעט מאותו רצון משותף ואותה כמות אנרגיה לטובת שימור הזוגיות ליום של אחרי.

אהבה כמו אושר כמו אהבה הם בלתי אמצעיים ולא תלויים. אושר כמו אהבה כמו אושר ומבלי להכנס להגדרות הוא חוויה סובייקטיבית של כל אחד מאיתנו. חלק גדול מתפיסת האושר שלנו תלוי בטיב היחסים שלנו עם בני הזוג. כשאנחנו מאוהבים/אוהבים אנחנו שוכחים מהעולם ומוצפים ברגשות אהבה ואושר שגואים בנו והופכים לא פעם את ענינו מרואות לסומות. הסכנה אז היא לא אם בחרתי נכון אלא אם ראיתי מספיק את עצמי בתוך הזוגיות או אולי מצאתי בבן הזוג מפלט לחסרים לפחדים ולקשיים שלי עם עצמי כך שמעתה ואילך הציפיות הם שיגשים גם חלק ממני בהוויה שלו/שלה. כששני "אגואים" נפגשים, האיש והאישה, האם הם הופכים להיות אגו אחד גדול או שיש אגו אחד שאוכל את השני ולא נותן לו מקום. האם יש מי שאולי מגיש את עצמו על צלחת מוכן לאכילה...אין תשובה חד משמעית, כל אחד מגיע למערכת היחסים מטעמיו הוא, אלא שראוי למצוא את האיזון על מנת שהזוגיות תנוע קדימה. האיזון בא מתוך תקשורת נבונה ומתוך דיבור וחשיפה של בני הזוג זה מול זה. בזוגיות הנטייה והרצון להיות אחד לא מבטלת את המצאותם של שניים בתוך האחד היא מחזקת ומרחיבה את המקום להיות ואת הידיעה של כל אחד בתוך השני. אחד ועוד אחד שווה שלוש כבר אמרתי לא פעם. במושגים קבליים מדברים על החיבור בין גבר ואישה כעל חיבור בין כלי לאור הכלי מתקדש בהכלת האור בתוכו. במידת הקשר הרוחני בין בני הזוג כך שורה עליהם השכינה. האהבה הכי גדולה היא האהבה בין בני זוג ולא כפי שנהוג לחשוב אהבת אם. אהבת הורה לילד היא אהבה טבעית שמקורה בבסיס העובדה של קשר הדם בין הורה לילדו. אהבה שבין בני זוג, היא אהבה גדולה מכיוון שמדובר על שני זרים שקושרים חייהם זה בזה. זה לא טבעי ולא פשוט אבל זה מה שהופך את האהבה למופלאה כל כך.

המשורר ג'ובראן חליל ג'ובראן בספרו הנביא מתאר באופן מופלא לא פחות את מורכבות היחסים בין בני זוג:

"יחדיו נולדתם, ויחדיו תהיו לעד -יחדיו, עת כנפי המוות הלבנות יפיצו ימיכם אל דממת הנצח של האלוהים. אך שימו מרחבים בזה היחד ותנו לרוח השמים לחולל בינותיכם.
אהבו זה את זו, אך אל תכבלו את האהבה - ותהי ים הומה בין חופי נשמותיכם.
מזגו איש לכוס רעותו, אך אל תשתו מכוס אחת.
פרסו מפתכם זה לזו, אך אל תאכלו מכלי אחד.
זמרו וחוללו יחדיו ויגיל לבבכם, אך תנו ויהא כל אחד לעצמו, כמיתרי הנבל שלעצמם הם גם בנגנם יחדיו.
תנו את לבבכם, אך אל יהא איש אחראי ללב האחר, כי רק יד החיים תכיל את לבבכם.
עימדו יחדיו ,אך אל תהיו צמודים, הן גם העמודים נושאי המקדש ניצבים ולא ייגעו,
והאלון והאלה - אמיריהם זה בצלה של זו, לא יגבהו."

טקס החתונה הוא חלק חשוב והכרחי בקשירת החיים שלנו, זה בזו זו בזה. יש מי שיאמרו, ואני ביניהם, שכדת וכדין יותר עדיף, אבל חתונה קטנה או גדולה נוצצת או פשוטה, ראוי לזכור שהיא לא יותר משריקת הפתיחה למסע שמתחיל ביום של אחרי. אלה שיעברו את המסע שלובי ידיים הם אותם גיבורים שידעו לכבוש את ייצרם. אה..אה זה לא אומר שאני ויתרתי על ה-חתונה סיבוב שני, רק שאני בוחרת גם הפעם לעשות את זה עם האחד שכבר לידי.


 

יום ראשון, 22 במאי 2011

אז מה היה לנו שם


כבר שבוע אני חושבת על מה לכתוב הפעם. חשבתי לכתוב פוסט על אחריות ולקיחת אחריות. אולי אשלוף את הטור על הדיאטה אחרי הכל הוא טור שמראש אני יודעת שיהיה לו חלק ב'. חשבתי לספר איך הייתי ומה נהיה ממני. חשבתי אולי לשתף קצת את חוויות ההתפתחות האישית שלי דרך מקורות ההשראה שאני אוספת לי בדרך. חשבתי אולי לחלוק את הדעות שלי על "מצב האומה" לאור החדשות המחרידות את אזניי ועיניי דרך מהדורות החדשות אוןליין ובטלויזיה. חשבתי אולי לכתוב על החששות שלי כאמא ל"פרום גירל" בתי בכורתי, שעומדת על סף סיום 12 שנות לימוד שהתחילו "שם" ומסתיימים להם "כאן" ובה בעת עומדת לפני התחלות חדשות "כאן" שמי יודע מתי והיכן הם יסתיימו ויתחילו מחדש. אולי אכתוב על יום הולדת לבת 7 שאין לי כח לארגן- מאמא רכה לאמא רעה. המהפך!! אולי אכתוב על ספירות ועומר אולי אחלוק תובנות מפרקי אבות...ובכלל ל"ג בעומר אוטוטו וזה כשלעצמו מעלה בי ים של נוסטלגיה מגן העדן של ילדות אשר היה פורח. השירים או השירים אולי בהשראתם אמצא נושא לכתיבה...סיפור אהבה. שירים לוקחים אותי אחורה. מזכירים לי דברים שהיו דברים שקרו. מחזירים אותי כבמכונת זמן לפעם. לשם. אולי אשתה קפה טורקי ואתעורר. רציתי שיהיה ברור כי אמרו שנהיה קשה. רציתי שיהיה קליל כי אמרו שנהיה כבד. חשבתי כל כך חשבתי שהתעייפתי מלחשוב אז אמרתי לעצמי בשקט אולי בכלל לא צריך לכתוב. אין על מה לכתוב. ואני בכלל לא חייבת, אז למה עדיין זה מרגיש לא טוב?

בין חייבת לרוצה -

היום ביום הזה ממש, פיזרתי את העננים מתקרת המטבח וראיתי שמיים. בערב, הירח הכמעט מלא, האיר את הלילה אז התחלנו ללכת לכיוון פינת הקפה ברוברטסון היקר (אה הוא באמת יקר הרוברטסון הזה). האיש היקר והאהוב שלי, ספק מבקש ספק דורש תוך כדי הליכה, שאחלוק במעט ממה שעובר עליי. אני עונה לו שאני יותר מדי מרגישה שאני לא מרגישה, ומקווה שיבין את מה שלא הבנתי שאמרתי. כואב עד שכבר לא כואב אני חושבת ולא אומרת אבל נדהמת בעצמי מהגילוי המזוכיסטי . הוא מן הסתם התרגל לחיות עם ה"שגעונות" שלי ובכל זאת נראה שהוא מופתע גם הפעם. מה ולמה אלוהים יודע, אולי גם אני, אבל לשם לא אתן לאיש להתקרב.

איפה זה "שם"?

כשאני מתעייפת מעצמי אני בורחת או חולמת על "שם". שם לא צריך להיות. גם לא לעשות. שם כבר הייתי, ועשיתי. שם לא חלה חובת ההוכחה. כל זמן שיש "שם" - הייתי. זו עובדה. אבל גם שם מעייף מכיוון שאז כל מה שרואים הוא את האין של עכשיו. אובייסלי, אין עכשיו בשם! היש של שם הוא לא יש של ממש. הוא לא יש שאפשר לגעת ולהרגיש, אז לא מרגישים. וזה כואב אבל פחות פחות אבל עוד כואב...אין קץ לבריחות. איך הוא שר?
שאת תצאי מתוך חיי ואחר כך מהלב...מתנגנות לי המילים בראש כל פעם שאני חושבת על "שם" כאילו שאם נוותר על שם לא יהיה לאן לחזור - אולי לא צריך לחזור? אולי הכאן של היום חשוב יותר מה"שם" של אתמול ? הרי אם לא נוותר על ה"שם" של אתמול לעולם לא נהיה חופשיים באמת, ומה אנחנו רק יצאנו ממצריים, כבר לחזור? אני מדברת ברבים לא רק מפני שאני מחפשת הזדהות (גם, אבל לא רק) אלא מפני ששם ה'אני' תמיד לבד, ולבד זה רע שרואה רק את עצמו. ודי יש אחריות לקחת. אחריות מתחילה בא' ומסתיימת בת' כשכל מה שיש באמצע שלה הוא הסדר בו כולנו אמונים על חיינו. כל אות אחרי הא' מייצגת מעגל אחריות נוסף שילדת הפרום aka הבת שלי לומדת לקחת ושיבטיח לה את מחר. והמדינה ראוי שתקום ותיקח אותם לידיה ומהר פן לא יהיה לה מחר להפליג ממנו בספינות וגם לא מחרתיים. ולא פחות חשוב לילדים של היום לא יהיה גן עדן של ילדות

בין רוצה לחייבת -

אני רוצה כי אני חייבת את זה לעצמי, מתוך מחוייבות ואחריות אישית שאם אוותר עליה עכשיו לא אכתוב את הטור על הדיאטה שחייב לראות אור. ולא אגלה מה נהייה ממני שפעם ברחה ל"שם" והיום מוצאת עקבות חדשות בהשראות הקטנות שבדרך של "כאן". אני רוצה מכיוון שיש עוד הרבה מה לומר ולחלוק. אני רוצה כי אני אוהבת לכתוב כמו שאני אוהבת לחיות. אני רוצה מכיוון שה"קיר" הזה שעומד מולי פתאום הוא לא מחסום המסמן גבול אלא משוכה שעליי לדלג ולעבור מעלייה כדי להמשיך הלאה בדרך לעשות.

כבר אחרי חצות. לא עוד אתמול ועדיין לא מחר. אני עדיין לא יודעת על מה לכתוב את הטור השבוע אבל מוצאת שמכל האין שהיה יש פתאום יש. בוקר טוב:)