יום שני, 8 באוגוסט 2011

חומר למחשבה - חלק ב'


מחקרים מוכיחים שאחיות גננות ומורות ביסודי הם מבין המקצועות ה"מאושרים" ביותר בישראל, מה שבפעם המיליון הופך את אמא שלי לצודקת! משחר ילדותי התריסה בי ללמוד הוראה לגיל הרך, אחרי שהבינה שזריקות מחטים וחלוקים לבנים לא עושים לי את זה. ניסיתי. בחיי שניסיתי. אפילו הייתי מורה מחליפה ליומיים וחצי, עד שהבנתי שלהיות בצד של הלוח דורש ממני לספק תשובות לשאלות שאני בעצמי עוד שאלתי - איך אדע ועודני ילדה, זו חידה? בינתיים, עד שאמא שלי, שתהיה בריאה, תהיה מרוצה מהבחירות שלי בחיים, אני שולחת ידי בכתיבה, בדרך אל האושר...
בשיעור הפעם: ילדים בריאות אהבה ומזל...אופס יצא לי מורה... לא לפתוח מחברות, רק קצת את הראש.
יאללה מתחילים, נגמרה ההפסקה. לאושר מסתבר יש נוסחה:
אושר = הנאה(קטנה) + משמעות לאורך זמן (גדולה)
ילדים תביאו שניים תביאו שלושה רק זיכרו שהסיכוי לאושר בזוגיות הולך ופוחת עם הופעת החיתול הראשון בחדר השינה ומגיע לשיאו בגיל ההתבגרות. האינטרס האישי שלנו כהורים נתון בנסיגה עם כניסת הילדים לעולמנו, ולוקח איתו יד ביד את הסיכוי לאושר. אבל, אל דאגה, הסבלנות משתלמת, כי ברגע שאחרון הילדים עוזב את הבית, מדד האושר מתחיל לעלות שוב. מצד אחד, איזה יופי למי שהתחיל מוקדם את מערך הילודה. מצד שני, תזכירו לי מה הגיל ההורי הממוצע כשאחרון הילדים עוזב את הבית?ממממ                                    אולי "עבדו" עלינו כשאמרו ושרו לנו שילדים זה שמחה? לא. והתשובה היא לא חד משמעית! יש ביננו שילדים עבורם הם אושר צרוף, ויש מי שילדים עבורם זו מעמסה. אגב,זה לא אומר שהם הורים פחות טובים. ממש לא. אלה גם אלה הורים טובים לילדיהם, ההבדל הוא רק בתפיסה ובמשמעות. כמה גבוה שנציב את הילדים בסולם העדיפויות שלנו ככה גבוה יהיה המחיר האישי שנדרש לשלם. מי שהחליטו שילדים בעבורם זו משמעות החיים במעלה הראשונה, יהיו נכונים לשלם מחיר אישי גבוה יותר מאחרים. זה נכון לגבי כל בחירה אחרת בחיים. ברגע שאנחנו שלמים עם הבחירה שלנו אנחנו מוכנים לשלם את המחיר האישי. יש גם מי שבוחרים לא להביא ילדים. ה"חבילה" שילד מביא איתו להורים בכלל, ולזוגיות בפרט, היא אתגר לא קל לקריירה, לזמן הפנוי, לסקס ולחשבון הבנק. ובכן, למה רובנו בכל זאת מאושרים מלהיות הורים? פשוט מאוד. תחזרו לנוסחה. ילדים זו משמעות גדולה והנאה קטנה, ובסה"כ הם מסבים לנו רגעים גדולים של אושר. שוב, כמה גדולה שתהיה המשמעות ככה גדול האושר. רק אנחנו מחליטים מה משמעותי וחשוב בעיננו, לא מה הסביבה חושבת עלינו. ילדים כך עולה ממחקרים,  זו לא שאלה של כן או לא, זו שאלה של מתי. כמעט לכולם ברור שהם יביאו ילדים לעולם מבלי שיקחו בחשבון את המחיר האישי של ה"אני החדש". ההמלצה: מותר לחשוב לפני שעושים ילדים.
בריאות יש בריאים שהם חולים וחולים שהם בריאים. אין שום בעיה רפואית אחרת שדופקת לנו את הסיכוי לאושר כמו בעיות נפשיות!  חשוב לשמור על הגוף כמו גם על הנפש. בעיות בריאות אולי מאטות את הדרך אל האושר אבל לא משפיעות עליו אלא אם מדובר בבעיות נפשיות.שאלות לבחינת מצב נפשי: האם אתה מרגיש חסר ערך? האם רב הזמן אתה מודאג או מתוח? האם אתה עייף וחסר אנרגיה? האם איבדת את החשק לעשות דברים שפעם נהנת מהם? אם עניתם על שתי שאלות ב"כן" מומלץ לפנות עזרה.
לפסגת האושר מסתבר מגיעים בסביבות גיל 70, הוכחה שאושר אינו תלוי במצב בריאותי, שכן בגיל 70 אנחנו אולי מאושרים אבל לא הכי בריאים. ועוד, בריאים שחלו/נפצעו, פתאום, ראו במחלה קריאת כיוון לשינוי. ביכולת להפוך מציאות קשה לאתגר הם גילו עולם חדש. ע"ע מזל.
אהבה וזוגיות מי שלא אוהב לא מאושר! אהבת אמת או אהבה לטווח ארוך, משמע להעדיף את טובת בן/בת הזוג רב הזמן (לא כל הזמן) - אהבה שאינה תלויה בדבר. זוגות נשואים מגדילים פי שניים את הסיכוי להיות מאושרים. נישואים, מסתבר, משתלמים יותר לבעלים. גברים נשואים חיים שבע שנים יותר מגברים בודדים. אעפס אצל נשים זה הפוך. עוד עובדות מעניינות: יותר סקס = אושר. סקס עם אותו בן זוג = יותר אושר. מי אמר רווק ולא קיבל?  גם את עצמנו מומלץ שנאהב או את הכלב, החתול, הטבע, הילדים, הבעל, האישה, מישהו, משהו. אהבה = לתת יותר מלקבל. להלן המלצות לחיזוק הזוגיות: להתחיל את היום בדקותיים ולספר לבן/בת הזוג את התכניות לאותו יום. לשוחח כעשרים דקות בסוף כל יום עבודה. לצאת לדייט של שעתיים בשבוע. לחבק לגעת לנשק ולהביע הערכה לבן/בת הזוג כעשר דקות ביום. טוב זה לא אומר לעמוד עם סטופר ביד, אפשר לפרוש את הזמן על פני כל היום...רדי סט גו!!
מזל שיש מזל או מזל שיש אותנו... שוב, מסתבר שהמזל תלוי רק בנו ובאמונות שלנו. נאמין יקרה. לא נאמין לא יקרה. מישהו אמר את זה קודם: מחשבה יוצרת מציאות. רבים מאמינים במזל אבל השפעתו פחותה משנוטים אנו לחשוב. ההבדל בין אדם לאדם הוא ביכולת העמידות שלו במצבים קשים, שלא לומר רעים. אנשים מצליחים הם עפ"י רב, כאלה ששולטים במהלך חייהם, ומגדילים את הסיכויים שלהם לחיים מאושרים. מי שמבין שגם הרע שפוקד אותו, לא עלינו, באשמתו ולוקח אחריות, יכול לנוע קדימה אל האושר. אלא שהרב נוטים להאשים גורמים חיצוניים על פני אחריות אישית ופוטרים עצמם בטענה שהם חסרי מזל. אלו בד"כ אנשים שאיבדו שליטה על חייהם. בין במודע בין שלא. מזל משמע היכולת לפתוח את עצמך להזדמנויות חדשות.להתמקד בנסיבות ולא בסיבות. להאמין שדברים טובים מחכים לך בחוץ אנד טו גו פור איט. אמהמה...נתון מעניין נוסף קובע ש50% מהאושר שלנו טמון בקוד הגנטי שלנו. נולדנו איתו. טוב, לפחות 10% ברי מזל הולדו איתו. אני מאמינה שאני אחת מהם:) זה לא אומר שמי שנולד איתו מובטחים לו חיי אושר,  זה רק אומר שמי שלא נולד איתו יתאמץ יותר. מה זה אומר להתאמץ? ובכן, לשמור על קשר עם חברים ישנים ויצירת קשרים חדשים מעלה את הסבירות למזל בחיים. גם התנסות באתגרים חדשים, למשל, להכין רשימה של 6 דברים שעוד לא עשינו ולאתגר את עצמנו. החיים הם נבואה שמגשימה את עצמה, אז תחשבו חיובי.
לסיכום ילדים, לחיות את הרגע זו סיסמה שנעשה בה שימוש ציני, בעוד הוכח שאנשים שחושבים על העתיד יותר מאושרים לאורך זמן.  שאלות באמצע הדרך אל האושר: כמה אם בכלל אני מחדש או מאתגר את עצמי? האם כשנדרש, אני מעדיף נוחות על מאמץ? וכמובן מה משמעותי עיניי והאם אני נכון לשלם את המחיר?           להיות מאושר זו עבודה ששכרה בצידה, ועבודה זה חשוב. אז, תאהבו את העבודה שתביא לכם אושר, ותמצאו את האהבה שתביא לכם מזל, כך תזכו לחיות בריאים, וזמינים להנאות קטנות בדרך החיים הטובים, אולי גם תחליטו לעשות ילדים. שמחה גדולה להיות מאושרים. יצאתי לדרך, שבת שלום.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה