יום שני, 8 באוגוסט 2011

חומר למחשבה


מחקרים מוכיחים שעשר שנים מתוך חיינו אנחנו מעבירים בזמן צפייה בטלויזיה. זאת בהנחה שאדם ממוצע חי בגבורות שמונים שנה. אני עצמי ראיתי ושמעתי זאת במו עיניי ואזניי זמן אני צפיתי בטלויזיה. נושא הבשורה הוא לא אחר מאשר פרופסור יורם יובל,  פסיכיאטר חוקר ומומחה בעל שם בתחום מדעי המוח לאהבה ורגשות, שממשיך וטוען שאם נגביל את זמן הטלויזיה לשעה ביום נחסוך לעצמנו שש שנים. שש שנים מתנה לעצמנו, וואוו! לפני שחשבתי על עצמי וכמה זמן אני רואה טלויזיה חשבתי על הילדים של היום. אם הנתון הזה יהיה תקף גם לגביהם אז השאלה המתבקשת היא האם ילד בן עשר לא מיצה כבר שליש מזמן הטלויזיה שלו בעשור הראשון לחייו, ואם כן האם הוא ישבור את הסטטיסטיקה או שאת שארית חייו - 70 שנה!!! ייעל לטובת דברים אחרים על חשבון זמן הטלויזיה שלו? ימים יגידו...  אני שהבטחתי לאחרונה להיות, פשוט להיות, ולא לחשוב ולשאול יותר מדיי כאילו אני אמורה למצוא תשובה הגיונית לכל בעיות העולם, מוצאת את עצמי מול מסך הטלויזיה בנסיון של לא לעשות כלום שואלת חושבת ותוהה. אני לא יכולה להפסיק להיות אני מתרצת לי זאת שיושבת לי בראש ועסוקה בלחשוב כל היום. תירוץ שנשמע לי מוכר מהפעמים שהחלטתי שהיום דיאטה והיא זאת שיושבת לי בראש אכלה עוגיה אחת יותר מדי...טוב נו, כבר מיצינו את עניין הדיאטה לא? - יאללה מותק אני יש לי טור לכתוב ואת יושבת לנהל לי פה שיחות על דיאטה ומחשבות שבי רגע בשקט...
אז ככה, על אף שהייתי מעדיפה לחשוב אחרת אני יודעת שאני מעבירה יותר משעה בכל יום במצטבר מול הטלויזיה.(היא פועלת גם כשאף אחד לא באמת רואה. מהדהדת בחלל הבית) אחרי ילדות שלמה מול ערוץ אחד בשחור לבן וחיים מלאי געגוע בזמן אמיתי, אני פורקת עול מול כל מה שיש לערוץ הישראלי להציע. לאחרונה הגיעה לסיומה סדרה מעניינת במיוחד בה הפרופסור המדובר יחד עם מיקי רוזנטל מתחקים אחר האושר. בתכניתם: "איך להיות מאושר ב-6 שיעורים" הם חוקרים את הדרך אל האושר כמעט מכל זוית אפשרית: עבודה, כסף, ילדים,בריאות,אהבה ומזל. כל פרק הוא שיעור עם גיר ולוח בו הפרופסור הוא המנחה ורוזנטל הוא התלמיד החרוץ שיוצא ובוחן את הנושא המדובר לטובת יתר התלמידים, אנחנו. במסע הזה הם פוגשים אנשים שבחרו לחיות אחרת - מיליונרים שחיים בבדידות מזהרת, חולים שבזכות מחלתם גילו את הדרך אל האושר, נשים שבחרו לא לללדת ילדים, וכאלה שעזבו הכל ועלו על יאכטה להקיף את העולם בנסיון לגלות את טעם החיים.      עוד הם מגלים לנו במסע הזה שהאושר הוא מדע. כלומר יש כללים מסויימים שאם נלמד נפנים ונפעל על פיהם נדע גם אנחנו להפיק יותר אושר בחיים שלנו.  
את כל פרקי הסדרה ניתו למצוא אונליין במאקו www.mako.co.il אבל מכמה סיבות, חפות מכל כוונה לפגוע בזכויות היוצרים, בחרתי בטור הפעם להביא חלק מעיקרי הדברים שהועלו בסדרה: אחת לטובת מי שאין לו את הערוץ הישראלי. שתיים לטובת מי שיש לו את הערוץ ופיספס את הסדרה או שפשוט לא מצא זמן לראות טלויזיה כי היה עסוק בלייעל את הזמן לדברים חשובים באמת אושר למשל. ושלוש לטובתי, למה? כחומר למחשבה, שאני חייבת עזרה בלחשוב את המחשבות האלה, זה הרבה יותר מדי לחשוב על הכל לבד, אז יאללה תחשבו גם אתם.
להלן עיקרי הדברים:
החיים מתוך 80 שנה בממוצע אנחנו מעבירים עשרים שנה בשינה מתוכם ארבע שנים חולמים. 15 שנה אנחנו מעבירים בעבודה, ולטלויזיה כאמור עשר שנים בהנחה שאדם ממוצע רואה טלויזיה שלוש שעות ביום. סידורים קניות והכנת אוכל לוקחים מאיתנו שש שנים וישיבה/נהיגה במכונית עוד שלוש שנים. בשופינג אנחנו מבזבזים לא רק כסף כי אם גם שנתיים וחצי מהחיים. ולקינוח, תקשיבו טוב, רק ארבעה חודשים!!! אנחנו מעבירים בסקס וזאת בהתבסס על פעמיים בשבוע. חשבון מהיר משאיר בערך 24 שנה בהם לא נספרו ימי מחלה, צבא, מילואים, לימודים, שירותים, זמן המתנה למעלית, נסיעות בתחבורה ציבורית ועוד כמה קטנות. עכשיו נותרו לנו בערך עשרים שנה מתוך שמונים לחיות באושר. מי שידע לבחור נכון יוכל להגדיל  את סיכוייו לחיים מאושרים.                  
כסף עושר מסתבר לא שווה יותר אושר. משפחה ממוצעת זקוקה לסכום מסויים שאמור לספק לה את כל הדברים החשובים לקיום בסיסי רווח. צרכים לא רצונות.כל סכום שהוא מעבר לסכום הזה לא הופך את החיים ליותר מאושרים. לכל משפחה שמכניסה את הממוצע החודשי שלה (10-15 אלף) קיים אותו סיכוי לאושר. הבעיה מתחילה כשיש פחות מדי אז יכול להיות שהסיכוי לאושר נפגע, או תתפלאו כשיש יותר מדי. מחקרים מראים שהמוח שלנו מתרגל מהר למצב חדש. מכונית חדשה זכייה בלוטו או מיליון דולר בבנק אחרי שבוע המוח יודע לזהות אותם כמצב חדש ולא מתרגש עוד. הבעיה היא מסתבר שאנחנו עסוקים בהשוואות, למי יש יותר מול אחרים בסביבתו. השוואות ותחרות מביאות לבעיות בריאותיות. מי שהכסף כמטרה השתלט לו על החיים והמחשבה פחות בריא נפשית, מה שמוריד את הסיכוי לאושר. זו אגב עובדה מדעית. בניסוי שנערך העדיפו אנשים להרויח פחות ורק שהחברים שלהם לא ירויחו יותר. איך אתה בוחר לחיות חשוב יותר מכמה אתה מרויח. חוויות משתלמות יותר ממוצרים. לכל מה שנקנה בכסף מתרגלים מהר בעוד שחוויות נשארות זכרון טוב לכל החיים. מי שבוחר לחיות את חייו נכון ומוצא גם זמן להתנדב מגדיל את הסיכוי לחיות יותר שנים כמו גם את האושר שלו. כסף מאפשר נוחות אבל לא מגדיל את הסיכויים לאושר.
עבודה מי שלא עובד פחות מאושר. מכיוון שעבודה גוזלת 15 שנה מהחיים ראוי ורצוי למקסם את השנים האלה לטובת עבודה מספקת. תשכחו מלא לעבוד בכלל, ותזכרו שלא בריא לעבוד יותר מ11 שעות ביום - מסוכן!        מי שעובד חי יותר שנים וסובל פחות ממחלות ודיכאון. עבודה עם תחושת סיפוק מגדילה בודאות את הסיכוי לאושר. עבודה מספקת היא עבודה חשובה ומשמעותית בעינינו.  לא חשוב מה אתה עושה אלא איך אתה מרגיש עם מה שאתה עושה. למי שנאלץ לעבוד בעבודה לא מספקת מומלץ להתנדב בכדי להגביר את תחושת הסיפוק. כדי לזהות אם העבודה שלכם אכן מספקת ראוי לשאול את השאלות הבאות, לחשוב עליהן טוב טוב לענות ולפעול לפי התשובות. שכל אחד יענה לעצמו:  האם אני עובד רק עבור כסף? האם בכל יום אני רק חולם על פרישה? האם בזמן העבודה אני מרגיש שהשעון לא זז? האם העבודה שלי נראית לי חסרת חשיבות?

שבוע הבא על ילדים בריאות אהבה ומזל, בינתיים תחשבו על זה. שבת שלום.









אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה